Indonesien er et af verdens fattigste og mest affaldsbelastede lande, og er en af verdens…

Hjælperne.dk
Hjælperne.dk, der holder til i Aarhus og Skanderborg, er en ny virksomhed, der formidler kontakt mellem studerende og ældre. Hjælperne løser opgaver, som strækker sig fra IT og rengøring, til havehjælp og indkøb.
Bag Hjælperne.dk står to unge aarhusianere Nicklas Jappe og Emil Vincentz.
De har haft et tæt venskab, siden de mødte hinanden for første gang, på Rudolf Steiner skolen i Skanderborg.
Nicklas og Emil er begge 23 år, og deres vision med virksomheden er først og fremmest ”at gøre en forskel og at styrke fællesskabsfølelsen”.
Den spæde start
Det hele startede, som mange ting gør, med en tilfældighed. Nicklas og Emil tænkte tilbage på deres skolegang i Skanderborg, og på hvor frustrerende det var, at skulle til Aarhus for at få et studiejob.
I den efterfølgende tid kunne de ikke lade frustration ligge, så de satte sig for at finde en løsning. De fandt frem til, at de skulle skabe studiejobs, der hvor de studerende bor, for at gøre det så fleksibelt og nemt for de studerende som muligt.
Emil bragte den tanke til bordet, at de studerende skulle løse opgaver for ældre mennesker. Han er vokset op sammen med sin farmor, og har derfor en viden om, at der er en række praktiske opgaver, som de ældre ofte kan bruge en hjælpende hånd til.
Nicklas og Emil havde fra starten været enige om, at et stærkt fællesskab skulle være drivkraften bag projekt, så ideen om at ”matche” studerende og ældre passede ualmindeligt godt ind i deres grundtanke.
De store brikker begyndte så småt at falde på plads, og de to kunne langsomt gå i detaljerne med konceptet.
Hvor er Hjælperne.dk i dag?
Arbejdet med ideen begyndte i april 2015. I dag står de to med et firma ved navn Hjælperne.dk, som løser opgaver som rengøring, havearbejde og IT for ældre mennesker.
I gennem de sidste par måneder har Hjælperne.dk kørt som et pilot-projekt i Skanderborg og Aarhus, med i alt 11 Hjælpere tilknyttet.
Der har været mange udfordringer indtil videre, men fordi Emil og Nicklas gør meget ud af at holde god kontakt med både studerende og de ældre, har de kunnet finjusterer konceptet, så det kan fungere optimalt for alle parter.
En problemstilling kan f.eks. være, at det for nogle mennesker kan være grænseoverskridende at åbne sit hjem for en vidt fremmed. Derfor bliver der lagt stor vægt på tryghed og tillid imellem virksomhedens Hjælpere og de ældre borgere.
De studerende, der bliver ansat, kommer til to jobsamtaler og får tjekket deres straffeattest. De bliver også udstyret med et personligt ID-kort, så den ældre altid ved, at den studerende kommer fra Hjælperne.dk.
Konceptet
I øjeblikket fungerer konceptet på den måde, at den ældre borger kontakter Hjælperne.dk via virksomhedens hjemmeside eller telefonisk, og fortæller lidt om hvilken opgave der skal løses, og hvornår det skal gøres.
Derefter kigger tjekkes i den kalender, som Hjælpere hver i sær har tilsendt virksomheden, og herudfra kan man finde en Hjælper, som kan løse opgaven på det givne tidspunkt.
Opgaven bliver derefter på en online vagtplan, så Hjælperen kan læse en detaljeret opgavebeskrivelse og se den ældres adresse.
Virksomheden sender derefter den ældre en faktura, og udbetaler løn til Hjælperen.
Der er foregår altså ingen betaling mellem studerende og ældre. Hjælperne står for både fakturering, lønudbetaling og forsikring af de studerende.
Da det ikke er gratis at få en Hjælper ud, har virksomheden et meget vigtig mål; nemlig at holde prisen så lav, at alle kan være med.
Pris er 235,- kr. for en time. Det er inklusiv forsikring, moms og administration. Man kan også købe et klippekort på 3, 5 og 8 timer, som man betaler forud. Hvis man køber et klippekort på 8 timer, så er prisen nede på 195,- kr. for en time.
En lav pris betyder samtidig, at det er vigtigt at få mange timer igennem virksomheden, for at det kan hænge sammen økonomisk.
Derfor arbejder Hjælperne.dk i øjeblikket på at finde penge til at finansiere et internt it-system.
It-systemet vil ifølge Nicklas og Emil være et vigtigt redskab for at øge kapaciteten, som på sigt kan gøre det muligt for virksomheden at blive landsdækkende, skabe flere studiejobs med mening og hjælpe endnu flere ældre mennesker.
Hvis du vil vide mere om Hjælperne.dk kan du kontakte Nicklas og Emil på kontakt@hjaelperne.dk eller 25 56 72 30.
Læs mere på www.hjaelperne.dk
This Post Has 0 Comments