skip to Main Content

Ashoka U – Cordes Innovation Award 2014

Ashoka U – Cordes Innovation Award 2014

 

Ashoka har netop besluttet at tildele Ashoka U – Cordes Innovation Award til 6 initiativer for deres uddannelsesmæssige tilgang til
socialt entreprenørskab og deres evne til der igennem at skabe positiv social og milliømæssig forandring.

 

Flere og flerere universiteter og gymnasier forsøger at lancere kurser og undervisningsforløb i socialt entreprenørskab. Det betyder,
at der er et stigende behov for at dele erfaringer, udfordringer og inspiration.

 

The Ashoka U Exchange, som i 2014 afholdes på Brown University i USA d. 20.–22. februar forsøger at adressere dette behov ved at
bringe mere end 150 universiteter og gymnasier fra mere end 40 lande sammen for at dele “best practices” og fremme fælles projekter
både mellem undervisningsinstitutionerne og mellem de sociale entreprenører.

 

For at sætte fokus på nogen af de innovationer som har mest effekt, og som er bedst at kopiere, har Ashoka U  og  Cordes Foundation anerkendt nedenstående 6 initiativer med Ashoka U – Cordes Innovation Awards.
De 6 modtager prisen d. 21. februar 2014 i forbindelse med Ashoka U Exchange.

 

Social Innovation Fellowship og Leading Social Ventures ved Brown University.

Her tilbydes 15-20 bachelorstuderende en enestående kombination af ekstra undervisning og undervisningssupport. Fellowshippet tilbyder
financiering som tillader, at de studerende kan arbejde på deres projekt fuldtid gennem en sommer, intensiv kompetence undervisning,
mentorship og et støttende netværk af ligesindnede.
Leading Social Ventures, som programmet hedder, er på den måde et praksiskursus i
iværksætteri, hvor ideer og det man lærer i klasselokalet øjeblikkeligt kan omsættes i praksis i de studerendes projekter.

 

Echoing Green’s Work on Purpose 
Echoing Green’s Work on Purpose underviser i ti forskningsbaserede principper gennem illustrative historier og interaktive workshops,
som unge kan bruge til at finde deres plads og område i forhold til arbejdet med positiv social forandring.

 

NexGen Fellowship Program 
Emzingo Group’s NexGen Fellowship kombinerer undervisning i innovativt lederskabprojekter som skaber positiv social forandring i
udviklingslande. Emzingo bringer denne eksperimentelle undervisningsmodel et skridt videre ved at sammenflette undervisning og
udvikling, professionel coaching, reflektion og mentorskab

 

CityStudio Vancouver 
CityStudio er et unikt center for læring og lederskab på Vancouver’s Rådhus, hvor studerende opnår førstehånds erfaring med komplekse
problemer fra den virkelige verden. I de 3 år CityStudio har kørt, har 1616 studerende deltaget og bidraget med 53 projekter og 50.000
timers forskning, læring og praktisk arbejde til byen.

 

Center for Design Practice (CDP) ved Maryland Institute
College of Art (MICA)

 CDP er et tværfagligt socialt design studie, der er dedikeret til at forberede den næste generation af kreative forandringsagenter.
CDP bringer MICA studerende fra forskellige fag sammen med partnere udefra fra regering, nonprofit og erhvervssektoren for at
samarbejde om udviklingen af innovative løsninger på komplekse sociale problemer.

 

MiddCORE ved Middlebury College.

MiddCOREer et mentor drevet, eksperimentel undervisningstilbud designet til at opbygge kompetencer,skabemuligheder og udbygge netværk
for morgendagens ledere og innovatorer. Blandt de kompetencer som udvikles er lederskab, samarbejde, ideudvikling, strategisk tænkning,  “vertalende kommunikation, design-tænkning, etisk beslutningstagning, fohandling, krisehåndtering, viden om økonomi og selv-
refleksion.

 

Ashoka U – Cordes Innovation Awards 2014 viser gode eksempler på, hvordan uddannelser, studerende og aktører i lokalsamfundet kan
være med til at drive positiv social forandring.

 

Hvis man ønsker at lade sig inspirere af eller at kopiere nogen af de 6 ovennævnte prisvinderes ideer, kan man finde materiale mm. på
Ashoka U’s online Innovation Award Portal

 

I dansk sammenhæng kan eksemplerne være interessante i forbindelse med de bestræbelser, der i øjeblikket foregår fra mange forskellige
aktørers side i forbindelse med at udvikle kompetencer for ledere af socialøkonomiske virksomheder.

 

Kilde: Ashoka 

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top