skip to Main Content

Stor tysk dagligvarekæde vil finansiere socialøkonomiske virksomheder

Den tyske detailvirksomhed Tengelmann Group vil etablerer et datterselskab, Tengelmann Social Ventures, som skal hjælpe med at finansiere socialøkonomiske virksomheder.

Tengelmann Group har butikker over det meste af Centraleuropa indenfor dagligvarer, gør det selv og discount tekstiler.
Virksomheden, der er familieejet og har 146 år på bagen ønsker nu at bruge sin platform til at forsøge sig med at investerer i positiv social effekt.
Med etableringen af datterselskabet Tengelmann Social Ventures er det planen, at man både vil hjælpe med at finansiere socialøkonomiske virksomheder, specielt unge internet virksomheder, men også vil bistå med rådgivning til sociale iværksættere.

Ifølge Karl-Erivan W. Haub fra Tengelmann Group skal  i Tengelmann Social Ventures først have fokus på social effekt og derefter på økonomisk effekt.

Tegelmanns første investering i socialøkonomiske virksomheder var i 2011 i virksomheden Coffee Circle, som sælger fairtrade kvalitets kaffe fra Etiopien og omdirigerer en del af salget til lokale udviklingsprojekter i Etiopien.
Men nu ønsker man at gå et skridt videre.

Tengelmann Social Ventures´ første investering, og altså Tegelmanns anden, i socialøkonomiske virksomheder er i virksomheden Kiddify, som er et online værktøj der skal opmuntre børn og unge i alderen 6-14 til at dele deres viden, kreativitet og talentermed ligesindede.
Børnene kan lærer hinanden dansetrin, at bage, musik kunst og håndværk samt forskellige former for sport gennem videoer uploads til en webplatform.

Ifølge Tegelmann er e-learning et voksende marked og det giver mulighed for at børn kan lærer af hinanden internationalt og uafhængigt af social baggrund.

Læs mere om Tegelmann Social Venture: Klik her!

 

Kilde: Social Enterprise Buzz 

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top