skip to Main Content

More in Common – global rapport om socialøkonomiske virksomheder

Det første globale rapport om socialøkonomiske virksomheder er netop udgivet af Social Enterprise UK og British Council.
I følge rapporten, der bygger på data fra 27 lande og estimater for resten af verden, er der i dag ca. 11 millioner socialøkonomiske virksomheder verden over.
Det er virksomheder, der skaber millioner af jobs og omsætter for milliarder af kroner om året.
Rapporten, der har været fem år undervejs, forsøger at tegne et billede af, hvordan socialøkonomiske virksomheder har deres særpræg i forskellige lande og, hvordan regeringer og andre støtter socialøkonomiske virksomheder samt hvilke udfordringer de står over for.

Forskningen bag rapporten tegner et billede af socialøkonomiske virksomheder rundt om i verden som virksomheder der:

  • arbejder fra lokalt til globalt niveau
  • identificere sig som socialøkonomiske virksomheder, med følgende fælles træk – indtjening gennem handel; en forpligtelse på en primært social eller miljømæssig mission udover at tjene penge; og primært at investere overskud i deres mission
  • består af en bred vifte af virksomhedsformer
  • har mange forskellige mål og formål, men ofte arbejder på at forbedre et bestemt lokalsamfund eller fællesskab.
  • arbejder for en bred vifte af målgrupper, men ofte betjener bestemte grupper af mennesker, ofte små grupper, men nogle gange også mange tusinde.
  • balancere social og økonomisk impact og forsøger at måle deres sociale impact.
  • ofte er unge virksomheder, grundlagt i de sidste par år, og ofte små virksomheder, men ikke altid.
  • ofte skabe job til kvinder mere end erhvervslivet mere bredt, og ofte ledet af unge og meget mere tilbøjelige til at gøre det bliver ledet af kvinder i højere grad end i erhvervslivet mere bredt
  • arbejder på tværs af alle sektorer af økonomien, over hele verden, fra landbrug til kunst, kultur og arv og fra uddannelse til fødevarer, sundhed og produktion.
  • tiltrækker tilskud og investeringer fra en bred vifte af kilder, herunder regering, venner og familie og finansielle institutioner.
  • opnår overskud, break-even og tab rundt om i verden, ligesom alle alle andre virksomheder. Men når de er tjene penge så investeres den i deres mission.
  • skaber arbejdspladser, ofte hurtigere end andre virksomheder, og som ofte er optimistiske og har planer om at vokse.
  • står over for en række barrierer, når de søger at få adgang til finansiering og mere bredt, herunder personale og talent.
  • Dataene tyder på, at socialøkonomiske virksomheder nogle gange deler fælles erfaringer med deres kolleger i andre lande, som man kunne forvente – baseret på deres fælles eller lignende historie, kultur eller geografi eller på tværs af en bredere region.

Men frem for alt har de mere til fælles end det der adskiller dem – det er en global bevægelse bestående af millioner af virksomheder.


Læs rapporten “More In Common – The Global State of Social Enterprise” her

Back To Top