skip to Main Content
Wonderbag

Wonderbag

Wonderbag er en socialøkonomiske virksomhed baseret i Syd Afrika, som fremstiller termo-poser, der kan anvendes til at koge mad færdigt. Den simple løsning har en positiv indvirkning på miljø og klima og samtidig er Wonderbag med til at skabe jobs til fattige i Afrika.

Social innovation handler ikke om at genopfinde hjulet, men derimod ofte om at se på problemer på nye måder og så anvende både nye og gamle ideer til at løse dem på nye måder.

Sarah Collins, der står bag virksomheden Wonderbag, har benyttet en ide inspireret fra hendes bedstemor
til at adressere et sundheds og miljømæssigt problem som påvirker mange lokalsamfund.

Tilbage i 2008 oplevede hun flere gange strømsvigt i Syd Afrika, og blev frustreret over de halvfærdige måltider det resulterede i. Hun kom i tanke om, hvordan hendes bedstemor plejede at pakke sine gryder ind i puder og tæpper for at fortsætte med at koge maden efter den var taget af komfuret.
Det blev også klart for hende at mange familier rundt omkring i verden laver mad under åben ild eller vha. petroliums komfurer, så hun tænkte, at det ville være en god ide at skabe et produkt, som anvendte hendes bedstemors metode.

Det blev til Wonderbag, der er en isoleret pose, som kan koge mad færdig ved at bruge eftervarmen.

Posen anvendes, som en slags “høkasse” ved at man starter med at koge sin mad på traditionel vis og derefter overfører den til en Wonderbag, hvor den koger færdig. På den måde anvendes mindre brændstof og energi, der skabes mindre forurening og man sparer andre ressourcer som vand og træ.

I første omgang blev Wonderbag solgt i Syd Afrika og England, men produktet har været så succesfuldt at det nu også er tilgængeligt i USA, Australien, New Zealand, Tyskland, Irland, Frankrig, Spanien, Italien og Norge. Wonderbags kunder har været meget tilfredse med produktet, og har selv fundet på nye måder at anvende Wonderbags på f.eks. at tage varm mad med på skovtur.

Wonderbag laves i fire størrelser til det Sydafrikanske marked: Small, medium, large og x-large, som kan rumme gryder fra 3 liter op til 50 liter. Prisen ligger fra 80 kr for en small version til 360 kr for x-largeudgaven.
I England sælges en small udgave til 320 kr. og en large udgave til 410 kr.

Wonderbag benytter sig af “buy-one-give-one” modellen, som betyder, at hver gang der købes en Wonderbag af kunder udenfor Sydafrika, doneres der en Wonderbag til en familie i Afrika.
Det er svært at forestille sig, hvordan de mange familier, der lever for mindre end 2 dollars om dagen skal kunne få råd til en Wonderbag. Alligevel kritiseres “buy-one-give-one” modellen for at for at skabe en kultur for afhængighed fremfor at opmuntre til selvforsørgelse eller for ikke at skabe økonomiske muligheder.
Samtidig er det vigtigt at slå fast at at Wonderbag produceres i Syd Afrika og på den måde skaber jobs for for kvinder. Allerede i 2013 havde virksomheden været med til at 2.000 jobs og potentialet er langt større.

Wonderbags Impact
Madlavning over åben ild er en kilde til store sociale, økonomiske og miljømæssige problemer i Afrika. Familier i Afrika, der bruger Wonderbag, er på den måde med til at reducerer brændstofforbruget markant. Det betyder bl.a. at der er mere tid aktiviteter, såsom at gå i skole og arbejde, fordi man ikke skal indsamle brænde dagligt. Det er især kvinder som står for det arbejde, så derfor er Wonderbag også med til at øge ligheden mellem kønnene og skabe empowerment, mere fritid og bedre muligheder for kvinder. Samtidig medfører brug af Wonderbag en betydelig besparelse på brændsel og energi, hvilket er med til at afhjælpe fattigdom. Brug af Wonderbag hjælper desuden med at spare vand, reducerer CO2 aftryk og minimerer skovrydning og dødsfald der skyldes indånding af skadelig røg.
I dag er der over 1,5 millioner Wonderbags i brug over hele verden. Wonderbag har også bidraget til at øge indkomsten for mere end 500.000 kvinder i 20 lande. Mange af dem sælger eller fremstiller termo-posen, eller bruger den som en del af deres cateringvirksomhed.
Eftersom ca. 3 milliarder mennesker stadig bruger åben ild i forbindelse med madlavning, er der et stort potentiale for Wonderbag.

CO2 kompensation
Wonderbag tilbyder også virksomheder muligheder for at investere i CO2 reducerende Wonderbag-projekter og på den måde opnå CO2 kompensation for deres udledninger. Det har f.eks. store virksomheder som Microsoft benyttet sig af.
Man kan læse mere om Wonderbags “carbon offset investments” her

Samarbejder
Virksomheden har i 2018 desuden indgået et samarbejde med Røde Kors for at bringe Wonderbags til flygtningelejre i Uganda og Rwanda.
Wonderbag indgik allerede tilbage i 2013 et samarbejde med Unilever om at få Wonderbags introduceret på det amerikanske marked.

Priser
Wonderbag og Sarah Collins har vundet en lang række priser bl.a. Sustania 100 Innovative Solutions to Sustainable Transformation i 2013 og Woman Of The Decade For Entrepreneurship Award, Women’s Economic Forum i 2018.

Læs mere om Wonderbag på: www.wonderbagworld.com

Kilde: Social Enterprise Buzz

Foto: from Wonderbag´s webpage

Yderligere information
En anden virksomhed som også arbejder med at adressere de samme sundheds og miljømæssige problemstillinger er indiske Greenway Grameen Infra, som fremstiller energieffektive komfurer.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top