skip to Main Content

Social Enterprise World Forum verificering af socialøkonomiske virksomheder

Social Enterprise World Forum (SEWF) har arbejdet sammen med partnere rundt om i verden for at udvikle en global verifikation af socialøkonomiske virksomheder. Målet er at gøre det lettere for socialøkonomiske virksomheder at få adgang til finansieringsmuligheder, pro bono og billigere serviceydelser og internationale muligheder i forhold til sociale indkøb. (Det gælder f.eks. i forhold til at sælge dine produkter og serviceydelser til store internationale virksomheder både i og uden for Danmark).
Læs mere om de fordele der er for socialøkonomiske virksomheder ved at blive certificeret her

Verificeringen er designet til at være let tilgængelig og overkommelig mht. pris. Socialøkonomiske virksomheder i Danmark har mulighed for at få en gratis verificering i en pilotfasen. Så hvis du ansøger inden d. 30. september 2022, kan du blive en ”SEWF Verified Social Enterprise” uden omkostninger. SEWF vil anvende data fra pilotfasen til at beregne de faktiske omkostninger ved verificeringsordningen/certificeringen.

Målet er at man efter september 2022 vil holde prisen for den indledende verifikation under 75 pund (650 DKK) og prisen for den årlige fornyelse under 50 pund (435 DKK).
Der er flere oplysninger her

Der er to trin i certificeringsprocessen:

Trin 1. Indsend en online ansøgningen for at oprette en gratis Good Market-profil.
SEWF bruger Good Market-fællesskabsplatformen til verifikationsstyring.

Trin 2: Indsend dokumenter omkring økonomi og ledelse og underskriv “SEWF Social Enterprise Commitment”
Når din Good Market-profil er offentliggjort, vil SEWF kontakte dig for at koordinere trin 2.

Klik her for at starte processen.
Det vigtigste er at bruge formularen til at dele dit formål og din historie, og hvis et spørgsmål ikke er relevant, skal du ikke være bekymret for at vælge ‘Nej’. Formularen er tilgængelig på flere sprog, og det tager normalt omkring 30 minutter at udfylde og indsende den.
Hvis du har spørgsmål omkring trin 1, er Good Market-teamet hurtigt til at svare på hello@goodmarket.global

Sociale Entreprenører i Danmark vil arbejde for at introducere SEWF´s verificering i Danmark som del af vores indsats omkring sociale indkøb (hovedsagelig private virksomheders indkøb fra socialøkonomiske virkosmheder).
Har du yderligere spørgsmål omkring SEWF verificeringen så kontakt Per Bach på email. per@socialeentreprenorer eller tlf. 40 11 86 40

Om Social Enterprise World Forum (SEWF)
Social Enterprise World Forum´s mål er at vækste den globale bevægelse for socialøkonomiske virksomheder for at fremskynde vores overgang til en ny global impact økonomi. Siden det første Social Enterprise World Forum blev afholdt i Edinburgh, Skotland i 2008, har SWEF´s arrangementer samlet tusindvis af mennesker fra hele verden for at opbygge fællesskab og kapacitet inden for den socialeøkonomiske virksomheds sektor. Den årlige flagskibskonference bevæger sig rundt i verden til forskellige lande og har ud over Europa bl.a. været afholdt i afholdt i Etiopien, New Zealand, USA, Syd Afrika, Hong Kong og Brasilien.

Det, der startede som en årlig begivenhed, er nu vokset til en organisation, der tilbyder en række aktiviteter for at opbygge den globale socialøkonomiske virksomheds bevægelse, herunder SEWF´s verifikationsprogram, et fællesskab for praktikere indenfor sociale indkøb (community of practice) og vidensdeling i form af et ressourcebibliotek, videobibliotek og forskning.
Læs mere om Social Enterprise World Forum på: https://sewfonline.com

Om Good Market
Good Market er en handelsplatform, der siden 2017 har gjort det nemmere for forbrugere at komme i kontakt med socialøkonomiske virksomheder, bæredygtige forretninger og andre i det de kalder for “den nye økonomi”.
I følge Good Market selv skal deres arbejde ses som en indsats i forhold til at arbejde mod en langsigtet bæredygtig økonomi, der ikke kun skal genere profit, men også skabe værdi for den enkelte.
For at sikre, at de rigtige aktører bliver involveret, har Good Market selv udviklet en verificering, der bedømmer virksomheder udfra bæredygtigheds certificeringer og best practices. Formålet er at skabe en gennemsigtighed for forbrugeren, der gør det nemmere at sikre at de rigtige virksomheder bliver involveret i platformen.
Platformen, der har base i Sri Lanka, og er sat op som en not-for-proft socialøkonomisk virksomhed, hvor et overskud vil blive geninvesteret i Good Market, for at kunne udvide det. I øjeblikket er der ca. 2.250 virksomheder fra 70 lande på platformen.
Læs mere om Good Market på: https://www.goodmarket.global

Back To Top