skip to Main Content

State of Social Enterprise 2024

Schwab Foundation for Social Entrepreneurship’s Global Alliance for Social Entrepreneurship har netop lanceret resultater af ny forskning “State of Social Enterprise 2024”.
Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med medlemmer af Schwab Foundations Global Alliance for Social Entrepreneurship, herunder Bertelsmann Foundation, Catalyst 2030, Euclid Network, SAP, Social Enterprise UK og Social Enterprise World Forum.

Global Alliance for Social Entrepreneurship har med undersøgelsen ønsket at lave en global status for socialt iværksætteri ved at kortlægge de eksisterende data og identificere huller.

Undersøgelsen bygger på en række nationale, regionale og globale undersøgelser fra de seneste 10 år. Der er således gennemgået litteratur, data og forskning foretaget i over 70 lande – heriblandt også Danmark. Undersøgelsen sammenfatter og aggregerer de tilgængelige data om antallet af socialøkonomiske virksomheder, deres økonomiske aktivitet, antallet af jobs de skaber, tilpasning til SDG’erne, barrierer og meget mere.

Forskerne bag undersøgelsen fremhæver manglen på information af god kvalitet om socialøkonomiske virksomheder på verdensplan.
De opfordrer til at man globalt får mere afstemt forskning med mere ensartede definitioner og metoder.
Tallene skal derfor tjener som et informativt overblik snarere end en præcis skildring af tilstanden for socialøkonomiske virksomhed.

En komplet rapport baseret på de nye data vil efter planen blive offentliggjort i foråret 2024.

Det siger undersøgelsen om socialøkonomiske virksomheder på verdensplan:

  • Der er 10 millioner socialøkonomiske virksomheder på verdensplan, hvilket er ca. 3 % af alle virksomheder.
  • Socialøkonomiske virksomheder har en samlet årlig omsætning på 2 milliarder dollars, hvilket er ca. 2 % af det globale BNP.
  • Socialøkonomiske  virksomheder skaber 200 millioner. jobs
  • Der er et finansieringsbehov på 1,1 mia. dollars blandt sociale virksomheder.
  • 1 ud af 2 socialøkonomiske  virksomheder ledes af kvinder (sammenlignet med 1 ud af 5 i konventionelle virksomheder)
  • Sektoren er to gange større end reklamebranchen på 875 milliarder dollars.

Kilde: World Economic Forum og Pioneers Post
Photo by Nicholas Cappello on Unsplash

Back To Top