skip to Main Content

Ny Verificeringsordning skal samle det globale socialøkonomiske felt

SEWF lancerede sin nye verificeringsordning ved Social Enterprise World Forum i Amsterdam d. 12. oktober 2023.
Ordningen sigter mod give at tydelig identitet til de virksomheder, der er formålsdrevne og arbejder på at skabe positivt impact. Det gøres bl.a. ved at forsøge at overvinde de kulturelle og sproglige forskelle, der er i forståelsen af, hvad en socialøkonomiske virksomhed er i forskellige lande.
SEWF´s verificeringsordning er blevet prøvekørt i det seneste års tid, hvor ca. 150 socialøkonomiske virksomheder verden over er blevet verificeret – heraf 7 i Danmark.
Nu lanceres ordningen officielt med justerede kriterier og med en helt ny grafisk identitet.

Det nye Social Enterprise Verification-mærke blev præsenteret af Helene Malandain, forperson for Social Enterprise World Forum (SEWF). Hun påpegede, at selvom SEWF og andre bruger udtrykket ”socialt entreprenørskab”, så driver andre, herunder oprindelige samfund, også virksomheder med formål – og har gjort det i tusinder af år.

Helene Malandain nævnte også at ud over navnet (socialøkonomiske virksomheder) er det der samler feltet også de fælles værdier og principper. Nu er der så opstået mulighed for at skabe en fælles identitet, der forener socialøkonomiske virksomheder globalt under disse fælles mål.”

Det nye mærke, der fokuserer på ‘mennesker + planet først’, tildeles virksomheder, der opfylder SEWF’s verifikationsstandarder. Ifølge Rebecca Dray fra SEWF Verification-teamet er målet, at verifikationen skal være enkel og overkommelig og udvide mulighederne for at nå nye markeder for socialøkonomiske virksomheder over hele verden.

Socialøkonomiske virksomheder skal opfylde 5 kriterier for at opnå verifikation.
Virksomheden skal:

  1. Eksisterer for at løse et socialt og/eller miljømæssigt problem.
  2. Prioriterer formål, mennesker og planet frem for profit i drift og i strategiske beslutninger.
  3. Have en selvbærende indtægtsmodel.
  4. Geninvestere størstedelen af et eventuelt overskud til dets formål.
  5. Vælge juridiske strukturer og finansiering, der beskytter og fastholder formålet på lang sigt.

Rebecca Dray fortalte også at tanken med den nye fælles identitet er at den skal respektere sprog og mangfoldighed i det socialøkonomiske felt, men samtidig skal afspejle fælles værdier og principper. Selve Verificeringsprocessen er udviklet i samarbejde med organisationer som Good Market og SAP og foreløbig administreres den i 77 lande af 25 partnerorganisationer, herunder Yunus Social Business, Social Enterprise Scotland og Sociale Entreprenører i Danmark. Det koster r 70 pund (ca. 600 kr) at blive verificeret og derefter en udgift på 50 pund (ca. 430 kr) årligt. Partnerorganisationer modtager 60% af gebyrerne for at støtte deres arbejde.

Du kan læse mere om SEWF´s verificeringsordning og se hvilke fordele, der er for socialøkonomiske virksomheder ved at blive verificerede på SED´s hjemmeside her

Back To Top