skip to Main Content

The Social Procurement Manual – Håndbog for socialt indkøb

Social procurement: a source for corporate competitive advantage and increased social value er en ny rapport og praktiske vejledning, der samler erfaringer fra industriledere, som med succes har igangsat sociale indkøbsprojekter i deres organisationer.

Rapporten er lavet af Yunus Social Business i partnerskab med Porticus og World Economic Forums COVID Response Alliance for Social Entrepreneurs (CRASE). Rapporten er del af Yunus Social Business´ Business As Unsual serie.

En undersøgelse fra Oxford Economics fra 2021 viser, at 86% af de medarbejdere, der er ansvarlige forsyningskæder i traditionelle virksomheder, betragter bæredygtighed som et væsentligt konkurrenceparameter.

Selvom disse forsyningskæder på nuværende tidspunkt repræsenterer et stort problem i vores fælles kamp for en mere bæredygtig fremtid, så tilbyder de også muligheden for at være med til at løse de store udfordringer vi står overfor – gennem virksomhedernes sociale indkøb.

Men hvordan kan man så gribe det an. Det spørgsmål søger The Social Procurement Manual at svare på gennem praktiske vejledning og erfaringer fra industriledere, som med succes har igangsat sociale indkøbsprojekter i deres organisationer, herunder Williams-Sonoma, The Body Shop, Deloitte og PwC.

Forskningen viser, rummer sociale indkøb enorme muligheder, ikke kun for sociale virksomheder, men også for de virksomheder, der vælger at arbejde med dem. 55 % af private virksomhederne i der har deltaget i undersøgelsen bag rapporten har således berettet at der er opstået innovationer i deres forretningsmodeller som et resultat af samarbejdet med socialøkonomiske virksomheder.
De fleste af de private virksomheder, der blev interviewet under undersøgelsen har desuden fundet, at socialøkonomiske virksomheder var konkurrencedygtige, især på kvalitet, leveringssikkerhed og pris. Herudover har de interviewede private virksomheder nævnt en række andre ikke økonomiske fordele ved sociale indkøb f.eks. et forbedret medarbejderengagement.

Baseret på denne forskning bag rapporten vil Yunus Social Business lancere et støtteprogram i 2022, der der skal gøre det lettere at danne kommercielle partnerskaber mellem virksomheder og relevante socialøkonomiske virksomheder.

Download rapporten her

Om Yunus Social Business
Yunus Social Business (YSB) tror på virksomhedernes magt til at udrydde fattigdom, en model, der er udviklet af medstifter, Nobels fredsprismodtager prof. Muhammad Yunus. YSB har støttet over 1.800 sociale iværksættere verden over til at bygge meningsfulde sociale virksomheder inden for landbrug, sundhed, uddannelse, mobilitet, rent vand og energi.
YSB blev grundlagt i 2011 og har hovedkvarter i Berlin.
Læs mere om Yunus Social Business her

Kilde: Corporate Yunus – Yunus Social Business

 

Back To Top