skip to Main Content

Grønt Iværksætteri

Grønt Iværksætteri er en ny dansk bog med inspiration til mennesker, der gerne vil starte virksomhed og have et levebrød ud af at bidrager til den grønne omstilling. Niels Johan Juul Nielsen, næstformand i SED anmelder bogen her.

 

Boganmeldelse

Vi ved alle, at den er helt gal med klimaet. Ja, den er også helt gal med virussen og der vil givetvis komme flere virusser, muteret eller ej. Men konsekvenserne af corona-virussen er ifølge forskerne ikke noget at skrive hjem om, set i sammenligning med konsekvenserne af klima-ændringerne.

Der er gode grunde til at handle. Er du motiveret til at bidrage til en omstilling og til at omstillingen skal foregå omkring markedet og selv at tjene pengene, så vil du kunne finde inspiration i bogen ”Grønt Iværksætteri”, skrevet af Thomas Høgenhaven og Christian Sparrevohn (Djøf Forlaget, 2021).

Forfatterne er selv ildsjæle, som peger pilen mod dem selv, for at være de nærmeste til at tage affære. ”Kan der findes en forretningsmodel, der er bæredygtig? Er det OK at tjene penge på klimakrisen? Må ens virksomhed gerne vokse mere organisk og langsommere end virksomhederne i Silicon Valley? Kan vi involvere mange af dem, der kræver klimaforandringer? Er der nogen der vil investere i grønne iværksættere? Skal vi ansætte folk i hørtøj eller i blå skjorter? Hvordan beviser vi, at vi er bæredygtige? Hvad gør vi, når vores værdikæde stadig er beskidt? Hvordan kan vi skalere nænsomt? Hvordan uddanner vi kunder og partnere til at forstå krisens alvor?”

Sådan rammes de spørgsmål ind, som bogen behandler. Det er med spørgsmålene, forfatterne så har mødt en række iværksættere og kan berette om, hvordan de trækker verden i den rigtige retning.

Forfatterne er helt klare på, hvor de gerne vil hen. De skriver: ”Ved at skabe et helt konkret alternativ til status quo kan grønne iværksættere skabe en bevægelse, hvor kunder, politikere, investorer og eksisterende virksomheder presser på for, at vi udvikler os i en mere bæredygtig retning”.

Det næste årti bliver helt særlige for grønne investorer. Så det er bare om at komme i gang. Hvad forfatterne må anbefale. På næstsidste side af bogen kommer et lille forbehold : ”Ikke alt kan forudsiges når man starter ny virksomhed, og slet ikke inden for bæredygtighedsområdet”.

Bogen behandler ti cases. De skal ikke omtales her. Og ved hver af casene trækkes et særligt aspekt ved det grønne iværksætterinitiativ frem. Bogen besøger bl.a. disse initiativer: Årstiderne, EAT GRIM, The Footprint Firm, Zetland, Organic Basics og Tomorrow.

Bogen kan anbefales.

FAKTA:
Titel: Grønt iværksætteri – Sådan skaber du en virksomhed, der redder verden (lidt)
Forfattere: Thomas Høgenhaven og Christian Løken Sparrevohn
Udgivelsesdato: d. 11. januar 2021
Forlag: Djøf Forlag
ISBN: 9788757449549
Bogen er på 166 sider og kan købes på Djøf´s Forlag her

 

 

Back To Top