skip to Main Content

d.light

Den socialøkonomiske virksomhed d.light i San Francisco er på mange måder en solskins historie. Virksomheden fremstiller solcellelamper og andre produkter til solenergi og har til dato forbedret tilværelsen for næsten 100 millioner mennesker i 70 lande verden over primært udviklingslande.

D.light er en for-profit socialøkonomisk virksomhed, der har til formål at skabe frihed og forbedre forholdene for kunder uden adgang til pålidelige energiforsyning, så disse kan få en på alle måder lysere fremtid.
Virksomheden designer, producerer og distribuerer solenergi lamper og produkter til udviklingslande.

Grundlæggeren af d.light, Sam Goldman, fik ideen til virksomheden under et ophold i Benin i Afrika i 2004. Her oplevede han, at hans nabos søn blev alvorligt forbrændt af en petroleumslampe (kerosene lamp). Den begivenhed sammen med hans viden om at ca. 2 milliarder mennesker i verden stadig ikke har adgang til pålidelig energiforsyning, inspirerede Sam Goldman til at deltage i et designkursus på Stanford Design School.
Her mødte han medstifteren af d.light Ned Tozun, og her udviklede de sammen en prototype på en solcellelampe og en ambitiøs plan om at forsyne mennesker i hele verden med sikre og velfungerende lyskilder, som kørte ved hjælp af vedvarende energi.
De to stiftede d.light i 2006 og i 2008 sendte virksomheden sine første solenergibaserede produkter på markedet. Til dato har d.light solgt over 20 millioner solenergibaserede produkter. Samtidig med salget af produkter har d.light hjulpet hundredevis af lokale engros og detailforhandlere med at skabe en bæredygtig forretning og hjælpe deres lokalsamfund.
For at give sine forhandlere de bedste vilkår har d.light udviklet Atlas-platformen, der er rygraden i virksomhedens Pay-As-You-Go (PAYG – se forklaring nederst på siden) operationer. Platformen udstyrer virksomhedens forhandlere med de nødvendige værktøjer for at kunne få forretningsmæssig succes og give værdi til kunderne. Atlas har et enkelt, intuitivt interface og er designet til brugervenlighed og smidig betjening.
I løbet af de sidste fire år er Atlas platformen vokset stødt og betjener nu 1.000.000 kunder i 27 lande og samtidig har PAYG-markedet udviklet sig til at understøtte forskellige distributionsmodeller på snesevis af markeder.
d.light videreudvikler løbende platformen, så forhandlere få de bedst mulige betingelser for at betjene deres kunder. Platformen og tilknyttede apps giver mulighed for at have en kundedatabase, foretage betalinger, registrere sit lager ligesom der via platformen også er adgang til marketing materiale et callcenter kontrolpanel mm. . For øjeblikket foretages der via platformen over 4 million transaktioner om måneden i Kenya alene.

Et af virksomhedens hovedprodukter D20 solar home system (SHS) består af et lille solpanel, som kan lægges op på taget af ens hjem, hytte, 2 hængelamper og en bærbar lampe (lommelygte), som kan flyttes efter behov. En enkelt opladning af systemet rækker til ca. 15 timers belysning.
Der er indbygget USB stik i D20 systemet, så ejeren også kan oplade sin mobiltelefon vha. solenergi.

d.light gør meget ud af at dokumentere sin impact, og virksomhedens impactstrategi er baseret på forandringsteori omkring fire hovedområder for forbedring: Økonomisk frihed, produktivitetsgevinster, menneskers sundhed og miljømæssig sundhed.
Denne model styrer d.light’s vurdering af kundeoplevelsen, fra det første køb af en sollampe eller et husstandsbaserede solenergisysteme til den langsigtede effekt af at have adgang til lys og strøm – og en “lysere fremtid”.
I praksis går d.light til opgaven med at dokumentere sin impact op tre måder: gennem udvikling af impact-metrics, overvågning af kunder og evaluering af kundedata. Denne tilgang giver en dybere forståelse af, hvordan solenergi påvirker husstande, der tidligere var afhængige af dårlige kvalitet, dyre og usunde alternativer, såsom petroleum, stearinlys og diesel.
d.light har udviklet to forandringsteorier: En til virksomhedens sollamper og en til deres husstandsbaserede solenergisystemer. i forlængelse heraf har d.light (januar 2021) tal for hvor mange liv de har forbedret 103 millioner, hvor mange børn i skolealderen man er nået ud til med lyskilder 27 millioner og hvor mange GWh fra vedvarende energikilder, der er genereret 242 GWh.
Hvor mange penge der er sparet til energirelaterede udgifter 4,2 milliarder dollars, Hvor mange produktive timer der er genereret grundet adgang til energi 22 milliarder timer og hvor mange tons CO2 der er sparet (inkluderer kun påvirkning fra virksomhedens bærbare sollampeprodukter.

D.light har en målsætning om at virksomheden i 2030 har forbedret livet for mindst 1 milliard mennesker med bæredygtige produkter. Og virksomheden er godt på vej. I øjeblikket betjener d.light som tidligere nævnt 100 millioner mennesker i 70 lande, gennem mere end 10.000 detailhandlere. Der er mere end 100 direkte beskæftigede i virksomheden og mange hundrede indirekte beskæftigede over hele verden.

d.light har vundet en lang række priser bl.A. Zayed Future Energy Prize I 2013, der er verdens største pris inden for den vedvarende og bæredygtige energisektor.

d.light har i dag afdelinger i Afrika, Kina, Sydasien og USA.

Læs mere om d.light på: www.dlight.com

Foto: logo from d.lights webpage

Hvad er Pay-as-you-go
Pay-as-you-go (PAYGO) er en finansieringsteknologi, der giver slutbrugere mulighed for at betale for solenergi i ugentlige rater, eller når de er økonomisk likvide. PAYGO er et banebrydende, systemforandrende kreditsystem, der fjerner den indledende økonomiske barriere for at få adgang til solenergi ved at give forbrugerne mulighed for at foretage en række beskedne betalinger for at købe tidsenheder for brug af solenergi i stedet for at betale forud for hele solbelysningssystemet.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top