Social Enterprise UK (SEUK)har d. 6. december udgiver deres statusrapport for socialøkonomiske virksomheder i England.…
La Exclusiva
La Exclusiva er en socialøkonomisk virksomhed søger at reducere affolkning i den spanske provins Soria, ved at tilbyde beboerne adgang til nødvendige produkter og serviceydelser uden ekstra omkostninger gennem et socialt logistiksystem.
Tidligere var landsbyerne i Spanien synonymt med lykke, trivsel og velstand. Der var masser af arbejde til beboerne og deres børn gik til den lokale skole. Indbyggerne kunne nyde flere butikker, hvor de kunne købe alt nødvendigt.
I dag er virkeligheden meget anderledes. Der har været en massiv udvandring og nu lever mindre end 20% uden for stor.
Isoleringen og manglen på ressourcer har skabt en ond cirkel: mindre befolkning betyder færre serviceydelser, skoler og butikker. Landsbyerne er derfor ikke attraktive, og mange af dens indbyggere, især de yngre, beslutter at emigrere til de store byer.
Tabet af kulturel identitet, traditioner og arv er blot nogle af symptomerne på affolkning i landdistrikterne.
Det er baggrunden for at den sociale entreprenør Victoria Tortosa i 2014 startede virksomheden La Exclusiva.
Victoria er en del af Ashoka Spain og sammen med sit team i La Exclusiva arbejder hun for at reducere affolkning i provinsen Soria og andre regioner i Spanien.
Det gør La Exclusiva bl.a. ved at tilbyde adgang til produkter og tjenesteydelser af basal nødvendighed fra provins hovedstaden uden ekstra omkostninger. Det kan f.eks. være daglig indkøb, indhentning af lægemidler, præsentation af officielle dokumenter i offentlige registre.
La Exclusiva arbejder uge efter uge på at oprette række leveringsruter til de 600 byer i provinsen Soria og Burgos, for at levere produkter og tjenester fra provinshovedstaden til folket.
Det gælder alt fra friske fødevarer til apparater eller vvs-serviceydelser. Teamet bag La Exclusiva samarbejder med flere supermarkeder og servicevirksomheder.
Butikkerne er ved at give en procentdel af det samlede salg med til at betale de omposteringer, der er forbundet med leveringen.
Den model er med til at skabe økonomisk bæredygtighed for La Exclusiva og giver ingen yderligere omkostninger for kunderne.
Samtidig når supermarkeder og professionelle service virksomheder et marked, som de ellers ikke ville kunne nå.
Virksomheden gør det muligt for beboere i udkantsområder at spare tid, ved at indsamle og levere ordrer i hjemmet. Det skaber sikkerhed og forbedre sårbare gruppers velfærd – f.eks. ældre.
La Exclusiva resultater taler for sig selv. Projektet har således opnået, at 60% af virksomhedens kunder har forbedret deres spisevaner, 80% har øget deres sociale omgangskreds, og at 40% har forbedret deres helbred eller deres sikkerhedssituation.
Med sit arbejde ønsker La Exclusiva-teamet at tilskynde migration tilbage til landdistrikterne, og virksomheden forventer, at mindst 26.000 familier i 2020 vil have adgang til La Exclusivas tjenester i 1000 byer i 3 regioner i Spanien.
Læs mere om La Exclusiva på: www.laexclusiva.org
Kilde: Forbes
This Post Has 0 Comments