Social Enterprise UK (SEUK)har d. 6. december udgiver deres statusrapport for socialøkonomiske virksomheder i England.…
Airbnb’s Social Impact Experiences
Airbnb ‘Experiences er en relativ ny service fra boligudlejningsplatformen Airbnb, som er en del af et voksende ønske om at få flere lokale, autentiske oplevelser og alternativer til den traditionelle turistoplevelse. Konceptet blev for nylig også lanceret i Edinburgh og i London, som del en ambition om at ekspandere yderligere i 2018.
Experiences kan f.eks. være et konditori kursus i Paris, en guided tur i New Yorks tatoverings distrikt eller en tour i Sidneys startup milliø.
For de værter de, der kører aktiviteterne er Esperiences en mulighed for at nå et kæmpe publikum.
Airbnb startede i 2008 og udlejer i dag hjem og boliger i mere end 190 lande.
Experiences konceptet blev lanceret i 2016, og det viste sig hurtigt at oplevelserne var populære. Ifølge Airbnb selv er booking af oplevelserne steget 25 gange hurtigere end de almindelige Airbnb boliger i det første år Experiences har været tilgængelige.
Experiences inkluderer forskellige kategorier så som kunst, fødevare og drikke, men kategorien ”Social Impact” giver de organisationerne, der står for at udbyde oplevelserne lov til at beholde 100% af indtjeningen (andre kategorier skal betale et gebyr på 20% ).
For at kunne ansøge om at blive vært i kategorien ”Social Impact” skal organisationerne være en registreret velgørende forening, som beskrevet i de globale TechSoup definitions.
I England accepterer Airbnb også ansøgninger fra Community Interest Companies (CICs).
Airbnb’s social impact experiences kan være med til at styrke non profit organisationer ved at give dem en platform de kan fundraise igennem, ved at fremme deres sociale formål og ved at opmuntre Airbnb brugere over hel verden til at engagere sig i sociale sager.
På den måde er Airbnb også med til at styrke store organisationer, der har stor positiv social impact, ligesom de er med til at støtte lokalområder, som normalt ikke er i turisternes søgelys.
Også for socialøkonomiske virksomheder kan Experiences konceptet være en mulighed for både at generere indtægter og for at promovere virksomheden og dens sociale formål.
Airbnb har store planer om at udvide Experiences til 1.000 destinationer i slutningen af 2018 og i social impact kategorien, ønsker man at samarbejde med mere end 1.000 nonprofit organisationer over hele verden.
Airbnb godkender Experiences værter på basis af ekspertise, gæstfrihed og adgang til insider viden, og virksomheden siger, at 91% af brugere af Experiences giver 5 stjernede anmeldelser.
På globalt plan har over 65.000 mennesker ansøgt om at live vært og pt. er der 8.000 Experiences på Airbnb´s liste.
Læs mere om Airbnb Esperiences her
This Post Has 0 Comments