Indonesien er et af verdens fattigste og mest affaldsbelastede lande, og er en af…

Making Money for impact
Making Money for impact er en ny guide (hvidbog), der kan hjælpe organisationer, der ønsker at skabe social effekt med at udvikle en bæredygtig forretningsmodel.
Det amerikanske investornetværk New Media Ventures (NMV) har i mange år investeret i startups, som skaber bevægelser, skaber nye narrativer og er med til at aktivt medborgerskab. NMV har finansieret mere end 40 startups som f.eks. Upworthy, der er med til at udbrede mod-fortællinger i forhold til had og snæversyn og organisationer som SumOfUs, en global bevægelse med 10 millioner medlemmer, der driver aggitationsvirksomhed for at store virksomheder ikke skal opføre sig uansvarligt.
Baseret på sin ekspertise i skæringspunktet mellem teknologi, medier og sociale forandringer, har NMW identificeret 10 lovende modeller, som kan skabe indtægt for organisationer, der arbejder med at skabe social effekt.
For den type organisationer handler det at tjene penge ikke bare om bundlinie. Indtægt er også et middel til at øge organisationens sociale effekt.
Historisk set har denne type organisation altid oplevet et spændingsforhold mellem indtægt og social effekt. Det er derfor vigtigt at se på hvordan organisationen kan øge ens indtægt og sociale effekt samtidig. Jo tidligere en organisation kan løse problemstillingen, jo mere robust vil organisationen eller virksomheden blive.
Eksemplerne i hvidbogen fokusere primært på organisationer, der er klar til at implementere teknologi, både for- og not-for-profit, men de gælder på tværs af sektorer og indsatsområder. Guiden kan også hjælpe finansieringskilderne – både donorer og investorer – med at lære, hvordan de bedre kan støtte organisationer, der forsøger at skabe sociale forandringer.
Selv om modellerne er almindelige i kommerciel kontekst, har NMV erfaret at socialøkonomiske virksomheder kan anvende dem på unikke måder. Faktisk har organisationer, der arbejder med at skabe social forandring på den måde mulighed for at øge deres sociale mission og blive økonomisk bæredygtige. For eksempel har mange af denne type organisationer været i stand til at genere små donor indtægter effektivt og præcist p.g.a. deres sociale mission.
I hvidbogen kan man læse mere om både det almindelige og det innovative og om modellernes styrker og begrænsninger.
New Media Ventures (NMV)
New Media Ventures er det første amerikanske netværk af investorer, der støtter nystartede virksomheder, som skaber progressiv politiske og social effekt.
NMV´s investorer ønsker at være tæt involveret med de unge organisationer – som ledende investorer, rådgivere, eller bestyrelsesmedlemmer for at sikre at de nystartede virksomheder har de menneskelige og økonomiske kapital, de behøver for at få succes.
Læs mere om New Media Ventures på: www.newmediaventures.org
Hvidbogen kan downloades her
Læs mere: Klik her!
This Post Has 0 Comments