Paint it Forward er et genbrugsprojekt på Nørrebro i København, som modtager restmaling fra private…

Ø-honning fra Bidronningen
Virksomheden Bidronningen arbejder for at blive en social økonomisk virksomhed, som vil skabe vækst i ”vandkants Danmark”, ved at opskalere honninghøsten lokalt i de små Ø-samfund. Honningen skal sælges under navnet Ø-honning.
En øget honningproduktion på Danmarks små øer vil kunne give flere aktiviteter i hele distributionskæden -fra høst til pakke og distributionsopgaver, og det kan igen være med til at skabe jobs til mennesker på kanten af arbejdsmarkedet.
Bag Bidronningen står Pia Rasmussen, der har 47 års erhvervserfaring og 25 års baggrund i shipping/logistik branchen og derfor har stort kendskab til, hvordan en organisation fungerer på alle administrative og operationelle områder.
Hun har længe været fascineret af bierne og stiftede for 4 år siden et bilaug, hvor 10 biavlere, arbejder dedikeret omkring at høste honning, formidling af bierne og naturens egen økobalance.
Pia har samtidig i over 3 år beskæftiget sig med mennesker, som har været i arbejdsprøvning og derfra er komet videre til uddannelse, beskæftigelse og ordinære job. Hun har ligeledes været aktiv i netværk, hvor hun har haft opgaver med at lægge programmer og være kulturbærer, som støtte og motivation for den enkelte til at komme videre i job.
Bidronning ønsker at giver mennesker mulighed for at vælge dansk kvalitets honning, som leveres direkte fra
biavlere fra de danske øer, og som giver en oplevelse af og en fortælling om lokalt og naturlig fremstilling.
Forbrugeren får på denne måde mulighed for at få kendskab til, hvor forskelligt honning er, både i smag,
konsistens og farve – alt efter hvilken flora der er, der hvor det er høstet samt på hvilken årstid den er
høstet.
Det er første gang, at biavlere fra forskellige Danske Øer samarbejder om at skabe et fælles unikt honning produkt. Det giver mulighed for et øget salg og via nye salgskanaler.
Biavlerne samarbejder om et fælles brand og om at promoverer dansk kvalitets honning, som har en stor samfundsøkonomisk betydning, og som skaber større produktion og arbejdspladser i udkants Danmark.
Bidronning ønsker at skabe en trend for den bevidste forbruger, der vægter høj kvalitet, kender til helsevirkningen af honning og er økologisk bevidst. Samtidig vil man gerne imødekommer mennesker med fokus på gourmetoplevelser, der vil eksperimentere med honning i madlavning.
Visionen er således at synliggøre honningens kvalitet, så mennesker generelt forstår betydningen af, at honningen både har gode egenskaber i madlavning, ligesom den også har en forebyggende sundhedsmæssig virkning.
Derudover er det vigtigt at synliggøre, hvor stor betydning bier har for vores økosystem, og at forbrugeren ved at købe honningen er med til at bevare vores natur og støtte de små Ø-samfund.
Ø-honning konceptet vil starte starter op med honning fra tre danske øer:
Delikate og unikke varianter af æbleblomsthonning fra Fejø, Hvidkløverhonning fra Møn og skovhonning fra Bornholm.
Senere håber virksomheden på at producere mange flere smagsvarianter.
Danmark har mange øer og, der hver især har deres specielle fauna og afgrøder, så der kan skabes honning med mange forskellige smagsvarianter.
Honningen skal sælges på markeder og via webshop – bidronningen.dk .
Læs mere på www.bidronningen.dk
This Post Has 0 Comments